Choď na obsah Choď na menu
 

Nič už nie je hanba. Nová zoznamka ľuďom v manželstve sprostredkuje neveru

Na snímke reklamná kampaň Gleeden

 

Žijeme v dobe, kedy už takmer nič nie je hanbou? Pred Vrchný súd v Paríži mieri prípad, v ktorom si sudcovia budú môcť položiť podobnú otázku. Ide  o prípad reklamnej kampane spoločnosti Gleeden, ktorú spustila na jeseň minulého roka v parížskom metre a v dopravných prostriedkoch niektorých francúzskych miest

Gleeden je zoznamovací portál a reklamou sa zameral na ľudí žijúcich v manželstve, alebo vo vzťahu, ktorí však túžia po nevere. Reklama bola primárne určená ženám, ktoré majú služby tejto agentúry zadarmo, naopak platiť musia muži, ktorí majú záujem o zoznámenie. Reklamné plagáty boli neprehliadnuteľné: na fialovom podklade motív nahryznutého jablka ako symbolu prvotného hriechu a rôzne „vtipné“ slogany: „Zo zásady neponúkame vernostnú kartu“, „Na rozdiel od antidepresív, milenec nič nestojí zdravotnú poisťovňu“ „Byť vernou dvom mužom, znamená byť dvojnásobne vernou“ a iné ..

Na snímke reklamná kampaň Gleeden

Táto reklamná kampaň šokovala veľkú časť spoločnosti  Symbolom odporu sa však pre média stali katolíci a sympatizanti hnutia La manif.pour tous. Denník Le Figaro v článku pod názvom „ Katolícka fronda proti kampani Gleeden“, referoval o  množiacich sa prípadoch, kedy sa ľudia snažili strhnút vylepené plagáty a to aj napriek pokute 60 eur, ktorú dostali členovia hnutia Strážcov (blízkemu hnutiu La manif) za poškodenie zhruba dvadsiatky plagátov. “Samozrejme, že som znovu začal, v žiadnom prípade nenechám bez odozvy tento deštrukčný odkaz, ktorý je v rozpore s hodnotami ľudskej lásky,“ citoval denník jedného z členov hnutia, ktorý sa odvolával na povinnosť občianskeho odporu.

Obrázky jabĺk na niektorých plagátoch zase zmenené sloganmi ,ktoré popripisovali odporcovia kampane : „nevera  vážne poškodzuje šťastie a sebeúctu“, „manželia si sľubujú vzájomnú vernosť (občiansky zákonník)“. Jeden z čitateľov denníka reklamnú kampaň stručne ohodnotil slovami: „Nevedel som, že Francois Hollande začal svoju ďalšiu prezidentskú kampaň“, v narážke na aféru s prezidentovou neverou. Denník informoval aj o priebehu kampane v Nantes, kde sa voči nej ostro ohradili opoziční politici. Le Figaro citovalo vyjadrenie riaditeľa spoločnosti Semitan, ktorá zabezpečuje v meste dopravu.“Keby sme odmietli túto reklamu mesto Nantes by bolo stigmatizované.“ Tento argument podľa denníka rozzúril  katolíckeho právnika, ktorý reklamnú kampaň označil za perverznú a za porušenie 4 článku etického kódexu, ktorý uvádza: „*Obchodná komunikácie nesmie ospravedlňovať, alebo podnecovať k násilnému, nezákonnému alebo antisociálnemu chovaniu.“ Dotyčný  právnik vyjadril presvedčenie, že v skutočnosti táto kampaň vadí mnohým ľuďom, ale boja sa ozvať, aby neboli zosmiešňovaní rôznymi nálepkami.“ Samozrejme, že sú to katolíci, ktorí sa mobilizujú, pretože oni sú zvyknutí na to, že sa s nimi permanentne zaobchádza ako s trpákmi,“ ironizoval.

Denník dal priestor k vyjadreniu aj spoločnosti Gleeden: “Nie sme tu preto, aby sme iniciovali neveru, ale aby sme dali prostriedky k tomu, aby to mohli urobiť.“  

Ako informoval spravodajský portál  Boulevarde Volataire, niektoré mestá sa rozhodli reklamu zakázať a viac než 23 000 ľudí podpísalo petíciu iniciovanú AFC (Asociácia katolíckych rodín), ktorá podala na Gleeden žalobu za porušenie zákona. Novinárka Charlotte dˇOrnellas sa v článku na hore uvedenom portáli rozoberá podrobnejšie dôvody žaloby a možnosti ako dopadne súdny proces. Pripomína, že prvé miesto výchovy je rodina a nestabilita, alebo stabilita detí od nej prirodzene závislí. „ Cudzoložstvo nie je od roku 1975  trestným činom, ale je  to dôvodom pre rozvod.To nie je ani „cool“ , ani oslobodzujúce alebo progresívne. Je to chyba.“  Novinárka vysvetľuje, že AFC ide o to,aby sa justícia vyjadrila, k legálnosti kampane s ohľadom na paragraf 212 občianskeho zákonníka, ktorým si manželia sľubujú vernosť pri svadobnom obrade . „Obvinení môžu vykrikovať koľko chcú o fašizme, ale prezentované texty (zákonník) stále obsahujú vernosť ako manželskú povinnosť. Zaujímavý je aj postreh o schizofrénnej situácii starostov, ktorý daný článok s úsmevom čítajú snúbencom pri obrade, ale pritom nechcú zakázať reklamu, ktorá vyzýva k jeho porušeniu...

Svoj článok končí konštatovaním, že spoločnosť Gleeden svojimi vyhláseniami o to, ako neinicuje neveru, ale iba ponúkajú platformu, považuje ľudí za imbecilov a k reklamnému sloganu o vernosti dvom mužom ironicky poznamenáva:“ Polygamia je takisto zakázaná. Nikto by mal Gleeden o tom upovedomiť“..

Katarína Hanzlíková

Zdroj: TU